Mustikkakukko eli rättänä

Ei kesää ettei mustikkakukkoa vai mitä? Varmaan sinäkin muistat "vanhoilta ajoilta" sen herkun, jossa ruistaikinakuoren sisus oli täytetty mustikoilla. Tätä herkkua syötiin yleensä vanilijajäätelön kera. Meillä mummo sanoi tätä rättänäksi. Onko tutun kuuloista?

Olen tehnyt tästä rättänästäkin ketogeenisen version ja meillä maistui kyllä ihan jokaiselle. Rättänä sopii myös muna-allergiselle, sillä tähän ei tule munia. Voin kun vaihtaa vielä gheehen, niin herkku on myös maidoton. 

Rättänä eli mustikkakukko maistuu taivalliselta vaniljakastikkeen kanssa, mutta hyvin sopii kylkeen myös jäätelö tai  kermavaahto.
 
Oleppa hyvä ja nappaa tästä kesän paras resepti talteen.

02/08/2019

KUORITAIKINA (4-6 annosta)

  • 80g voita
  • 4rkl karppisokeria
  • 8 rkl (+ 1tl) pofiberiä
  • 8 rkl (+ 1tl) fibrexiä
  • hyppysellinen suolaa
  • ripaus aitoa vanilijaa

TÄYTTEEKSI
2,5-3 dl TUOREITA MUSTIKOITA + 1 rkl
erytritolia
TAI TEE KIISSELI PALASTEMUSTIKOISTA:
2,5-3dl PAKASTEMUSTIKOITA + 1rkl erytritolia +
2 tl omenapektiiniä (sulata mustikat ja lisää
sekaan erytritoli sekä omenapektiini) tee tämä
ihan ensimmäisenä odottamaan.

  1. Sulata voi ja lisää karppisokeri, suola ja vanilija.
  2. Lisää jauhot (molempia 8rkl) ja sekoita tasaiseksi.
  3. Voitele vuoka 18-20cm halk. ja laita uuni lämpiään 180°c.
  4. Ota taikinasta ⅔ ja painele vuoan pohjalle ja reunoille.
  5. Lisää tuoreet mustikat tai ns kiisseli
  6. Lisää lopputaikinaan, jäljellä olevaan määrään molempia jauhoja 1tl tai sen verran, että taikinasta tulee murumaista. Lusikoi täytteen päälle.
  7. Paista mustikkakukkoa 15-20min tai kunnes kuori on kauniin ruskea ja rapea..
  8. Tarjoile lämpimänä vaniljakastikkeen kera.
Ravintosisältö / annos: Energia 304 kcal, rasva 28g, proteiini 8g, Hh 4g