Tervetuloa Hyvänolon blogiini!

Täältä löydät ketogeeniseen sekä vhh-ruokavalioon soveltuvia reseptejä. Useimmat reseptit ovat vapaassa käytössä ja kaikki reseptit ovat toistaiseksi maksuttomia, mutta huomaathan, että osa resepteistä vaatii rekisteröitymisen.  

Oikein ihania kokkailu- sekä leipomishetkiä! 

Mikäli joskus haluatkin jotain valmista, allaolevasta linkistä pääset verkkokauppaani :)


10.5.2021. Niin se meni äitienpäivä. Aamiaispöytä notkui herkuistaja padassa oli muhimassa possun sisäfilettä lounaalle. Pienen kävelylenkin teimme tyttärien kanssa ja iltapäivästä meillä riittikin jo vilskettä kun pikkuväkeä pölähti mummolaan. Ilta myöhään asti oli väkeä talossa.

Pappilan hätävara
Pappilan hätävara

Kakkua en nyt sitten viitsinytkään leipoa äitienpäiväksi, joten teinkin vain vanhaa klassikkojälkkäriä, Pappilan hätävaraa. Keksit löytyi pakastimesta joten ei kauaa mennyt tämän herkun värkkäämiseen. 

Tähän laitetaan kerroksittain keksi- tai kakkumuruja, kermavaahtoa ja marjoja. Kermavaahtoon voi sekoittaa halutessa mascarponea tai vaikka rahkaa. Todella nopea tarjottava mikäli sinulta jotain sopivaa kakkusta löytyy jemmasta.


27.4.2021  Äitienpäivä lähestyy ja olisihan se paikallaan leipasta oikea kermakakku! Katso miten kakku valmistuu nopeasti kääretorttulevystä. Video ei ole likimainkaan ammattilaisen tekemä, joten elä katso sitä sillä silmällä.  Pääset katsomaan videon täältä.

22.4.2021

Tänään syntyi munkinpaiston sivutuotteena lihapiirakoita. Sain munkit paistettua ja tytär valmisti vieressä lihamureketta niin syttyi ajatus lihapiirakoista, jos paistaisin samoilla rasvoilla kuin munkit. Tuumasta toimeen. 

Sieppasin tyttäreltä jauhelihaa sivuun täytteeksi ja sitten pikapikaan taikinan tekoon. Mies kävi siinä tuumailemassa, että maistuvatko munkeilta kun samassa paistat, mutta ihan turha oli pelko.

Kookosöljyssä paistetut lihapiirakat
Kookosöljyssä paistetut lihapiirakat
Pappilan hätävara
Pappilan hätävara
Täytetty siemenleipä
Täytetty siemenleipä

21.4.2021

______________ 

Joko olet kokeillut yrttivoisämpylöitä? Suosittelen ehdottomasti, ovat aivan ihania esim kasvissosekeiton kanssa. Nämäkin ovat täysin viljattomia sekä vähähiilihydraattisia ja sopivat ketogeeniseen sekä gluteenittomaan ruokavalioon mainiosti.

Ohjeen sämpylöihin löydät täältä.


VAPPU LÄHESTYY

7.4..2021

Huhtikuu on pyörähtänyt käyntiin, Vappu lähestyy ja pian alkaa olla donitsien, munkkien ja siman aika. Oletko ajatellut tekasta simaa? Sima onnistuu valmistaa myös erytritolista, vaatii vain hieman pidemmän käymisajan. Blogistani löydät ohjeen myös tähän tuttuun vappujuomaan! 

2021

12.1.2021

Pitkästä aikaa tulin kurkkaan tänne ja kaikki jouluiset kuvathan täällä vielä oli. Lisäsinpä muutaman kuvan tänään leivotuista laskiaispullista sekä yön muhineesta luuliemestä. 

Pian kaksi viikkoa on kuljettu tätä vuotta, alkutaipaleella vasta. Ei kuukauttakaan runebergin päivään joka on 5.2. ja sitä viikonpäivät niin onkin jo laskiaissunnuntai (14.2.) joka on myös ystävänpäivä :). Seuraava tiistai 16.2. on laskiaistiistai. Näillä näkymin Suomessa pääsee kaikkialla laskiaisena mäenlaskuun kun eteläänkin tullut lunta enemmän kuin meille Ouluun. Ei muuta kuin kaikki sitte ottamaan ilo irti tästä ylellisyydestä.

Laskiaisena maistuu hernekeiton tilalta höyryävän kuuma, ravitseva luuliemi sekä jälkkäriksi täyteläinen munalatte laskiaispullan kera. 

Tervetuloa blogiini, toivottavasti löydät täältä mieleisiä reseptejä ilahduttamaan niin arkea kuin juhlaa! Ohjeita tulee kehiteltyä tuon tuostakin uutta ja halutessasi voi käydä kurkkaan mitä verkkokauppa tarjoaa. 

Tässä blogissa ei ole kauppaa vaikka ostoskori löytyykin, se löytyy nykysellään osoitteesta www.ketopaakari.fi

Halutessasi voit ottaa seurantaan instagram-tilini @hyvanolontahden josta saat poimittua reseptit reaaliajassa.


KAUSITTAISIA TUOTTEITA, UUTUUKSIA


KOKONAISVALTAINEN HYVINVOINTI

Mitä sinulle kertoo kokonaisvaltainenhyvinvointi? Mitä se sinun elämässä sisältää? Mitä olet valmis tekemään oman ja läheistenkin hyvinvoinnin eteen? 

Minulle se merkitsee itsestä huolehtimista sisäisesti ja ulkoisesti, fyysiesti ja psyykkisesti. Ketogeeninen ruokavalio on ollut aivan paras elämänmuutos itselläni. Sen mukana tuomat positiiviset vaikutukset ovat jotain sellaista, mitä en olisi uskonut takuulla kokematta itse. Myös liikunta on olennainen osa arkeani. Aamuinen joogahetki muun perheen vielä ollessa untenmailla antaa mukavan alun päivälle. Sitten olen aina ollut kiinnostunut lisäravinteista, mutta harkitsen todella tarkkaan mitå käytän. Myös luonnonkosmetiikka kiinnostaa valtavsti ja olenkin tässä pikkuhiljaa kehitellyt omia tuotteita tähänkin kastiin. Tästä enemmän täällä. 

Akkujen lataus on minulle erittäin tärkeää myös, jotta jaksan pyörittää arkea. Lenkkeily onkin tähän arkisin vallan mainio keino, Myös minilomat on toisinaan paikallaan ja nämä onkin sitten minun ja mieheni yhteisiä juttuja. Rakastan myös lämpöä ja aurinkoa, joten aurinkolomat silloin tällöin kuuluu elämään, joko perheen kanssa tai puolison kanssa kahdestaan. Jokaisella meillä on omat keinomme ladata akkuja ja mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Koitetaan nauttia tästä vuodesta ja muistetaan helliä itseämme. 

Munattomat sämpylät
Munattomat sämpylät

PANNUPIZZAA!  

No nyt! Tässä aivan ihana pannupizza. Tämä upposi meidän väelle melko vauhdilla. ? 

Onko sinulle tuttu asia ketoosi ja ketogeeninen ruokavalio?

Ketoosi on täysin normaali aineenvaihdunnan tila, jossa rasvahapoista muodostettujen ketoaineiden pitoisuus veressä on koholla. Tämä on seurausta ravinnon alhaisesta hiilihydraattien määrästä, mikä voi johtua paastosta tai erittäin vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattamisesta.


Kun ruokavalio koostetaankin pääosin hyvistä rasvoista, maltillisesti proteiinista ja hiilihydraattien saantia on rajoitettu, elimistömme alkaa käyttääkin rasvaa pääenergianlähteenä. Se alkaa tuottaa ketoaineita ja sitä kutsutaan ketoosiksi. 

Elimistöllämme on kaksi vaihtoehtoista energialähdettä glukoosi ja rasva. Kun syömme korkeahiilihydraattista ruokavaliota, elimistömme muuntaa hiilihydraatit glukoosiksi ja käyttää sitä energianlähteenä. Kehomme kuitenkin käyttää glukoosia ensisijaisena polttoaineenaan, jos sitä on saatavilla.

Ketogeeninen ruokavalio on vähähiilihydraattinen, maltillisesti proteiinia sisältävä ja runsaasti hyvistä rasvoista koostuva ruokavalio. Tällä ruokavaliolla pyritään saamaan elimistö ketoositilaan. Jotta ketoositila saavutetaan, tulee vähentää ruokavaliosta saatavan hiilihydraatin määrää.

Prosentteina tämä tarkoittaa suurinpiirtein päivän energiansaannista:

5-10% hiilihydraatteja, 20-25% proteiinia ja 70-75% rasvoja.

Ketogeenisellä ruokavaliolla rasvaa tulisi saada 70-75% päivän energiasaannista. Tulee muistaa, että nämä lasketaan kaloreista, ei grammoista. Rasva sisältää energiaa yli tuplasti hiilihydraatteihin ja proteiiniin nähden. 1 gramma rasvaa sisältää 9 kcal, 1 gramma hiilihydraattia tai proteiinia vain 4 kcal. Hyviä rasvanlähteitä ovat voi, kookosöljy, avocadoöljy, oliiviöljy, macadamiaöljy, MCT/kapryylihappo ja ghee.

Nesteytys

Ketogeenisen ruokavalion alussa elimistön ketoositila alkaa noin 2 päivän kuluttua hiilihydraattien rajoittamisen aloittamisesta. Tämä ei vielä tarkoita tehokasta rasvanpolttoa, sillä ketoosin syveneminen kestää lähtötilanteesta riippuen 2 - 4 viikkoa. Paino putoaa jo alussa, joskus runsaastikin, mutta suurin osa siitä on kehon hiilihydraatteihin sitoutunutta nestettä. Ketogeenisella ruokavaliolla tuleekin ottaa huomioon, että elimistöön ei hiilihydraattien vähyyden vuoksi sitoudu juurikaan nestettä, joten runsas veden juominen on ehdottoman tärkeää.

Nesteitä on juotava ainakin 3 - 4 litraa päivässä, suurin osa tästä puhdasta vettä, mutta myös tee ja kahvi ovat myös sallittuja. Mineraalivesi on hyvä vaihtoehto sen sisältämien mineraalien vuoksi. Riittävästä suolan (Natrium) saannista on myös huolehdittava ketogeenisen ruokavalion aikana, koska suola toimii nestettä kehoon sitovana aineena, ja hiilihydraattien puuttuessa se on tarpeen kuivumisen ehkäisemiseksi. 

AJATUS PÄHKINÄNKUORESSA

Hiilihydraateilla on raja (20g), proteiini on tavoite ja rasva on muuttuja. 

Elektrolyytit

Elektrolyytit eivät ole vapaaehtoisia ketogeenisellä ruokavaliolla. Niitä on pakko saada tarpeeksi päivittäin. 

Elektrolyyttien saanti kannattaa todellakin turvata ketogeenisellä ruokavaliolla. Ketoosilla on diureettinen vaikutus ja silloin huuhtoutuu elektrolyytit elimistöstäsi pois.

Tässäpä elektrolyyttien saantisuositukset ruokavaliolle:

Natrium (Na): 5000-7000 mg/vrk (noin 12g suolaa, eli noin 2 ja puoli teelusikallista)

Magnesium (Mg): 500-1200 mg/vrk

Kalium (K): 1000-3700 mg/vrk

Tärkeää! Näitä suosituksia kannattaa oikeesti noudattaa! Olen ihan kantapään kautta tämänkin kokenut. Puutosten takia voi tulla keto-flunssa tai flunssan kaltaisia oireita, (pääkipu, väsymys, voimattomuus yms). Yleisimmät ongelmat ketogeenisellä ruokavaliolla johtuukin just näiden elektrolyyttien puutteesta.

Pääosin kannattaa koittaa ottaa tarvittavat elektrolyytit monipuolisesta ruokavaliosta. Mutta mikäli tunnet, ettet saa näitä ruokavaliosta riittävästi, niin suosittelen hankkimaan lisäystä lisäravinteen muodossa.

Itselläni on joka päiväisessä käytössä (linkit kauppaan tuotteissa)




(Lähde: kickstart.fi)